Svět otřásaný destrukcí hodnot

Velmi obsáhlá trilogie Náměsíčníci je složena z dílů, které se liší jazykem a nadepsány jsou jmény hlavních protagonistů a přídomky, které charakterizují jejich dobu: romantika (1888), anarchie (1903), věcnost (1918). „Broch jimi charakterizuje kaskádovitý ‚rozpad hodnot‘ postupující ve třech periodách evropské desintegrace, mechanický řetězec zla, v němž postava s nižším mravním fondem ničí vždy postavu nadřazené, ale narušené mravnosti. Sled postav Pasenow – Esch – Huguenau má v sobě logiku, jíž nelze však beze zbytku postihnout noetickými ani psychologickými pojmy, nýbrž pouze básnickým slovem obepínajícím iracionálno dějinného procesu.“[1]

Skrze tři příběhy Broch čtenáře vede zasněným a trochu naivním vyprávěním v části romantika až k ostře rozumovému líčení světa v poslední části s názvem věcnost. Sledujeme tak postupnou destrukci hodnot. Na začátku hlavní postava pruského důstojníka Pasenowa vnímá svět pokřiveným žebříčkem hodnot. Pro účetního Esche z druhého dílu jsou hodnoty už jen vyprázdněným měřítkem života. Válečný zběh Huguenau už hodnoty ke svému prospěchu nepotřebuje, a proto je zcela zavrhuje. Neváhá lhát, donášet na ostatní a ani v tom nejhorším činu mu nic nezabrání.

Postavy v závěru svých dějů končí v jakémsi nulovém bodě po rozpadu dřívějších hodnot. Antihrdinové jsou v básnickém slova smyslu náměsíčné. Nekonají z vlastní racionality, nýbrž jsou vedeni svým okolím. Tento stav je v trilogii vyvolán zmítáním hlavní postavy mezi protikladnými hodnotami – většinou religiozně čistá a nedotknutelná proti temné, eroticky mámící nebo mystické variantě. Vražedná věcnost a superracionalita se pak stávají osudnými hrdinům na první pohled tak kontrastních historických výseků.

V případě Náměsíčníků jde o výrazně filozoficky podbarvené dílo. V knize psané v meziválečném období nenajdete jen obraz rozpadu hodnot, ale i varování před další válečnou hrozbou. Pokud byste si chtěli vychutnat text bez hledání konkrétního autorova sdělení, o kterém se v recenzích psalo, zaujme vás jistě vykreslení typických postav reprezentujících svou dobu. Současné figury 21. století jako jsou manažeři, ajťáci, extrémisti nebo ochranáři jsou v Náměsíčnících nahrazeny vojáky, prostitutkami, obchodníky nebo církevními hodnostáři.

Klíčem k tak náročné knize, plné hutných informací a komplikovaných pasáží, by pro některé mohlo být vysvětlení překladatele Rio Preisnera. Náměsíčníky opatřil doslovem, který je studií vzniku Brochovy trilogie a částečně rozebírá i hlavní dějové zápletky jednotlivých příběhů s přihlédnutím k zásadním zlomům v charakteru postav a duchu doby.

[1] BROCH, Hermann. Náměsíčníci. Vyd. 2., V nakl. Academia 1. Překlad Rio Preisner. Praha: Academia, 2012, 636 s. Europa, sv. 35. ISBN 978-802-0021-564. Str. 628