Nový Atlas pískovcových skalních měst České a Slovenské republiky se věnuje i Broumovsku

Atlas pískovcových skalních měst České s Slovenské republiky, nedávno vydaný nakladatelstvím Academia, patří k těm šťastným knihám, jež jsou schopné oslovit laiky i odborníky. Autoři obsáhlé publikace (459 s.) Jiří Adamovič, Radek Mikuláš a Václav Cílek v úvodu uvádějí, že pískovce poznávali nejen jako geologové, ale též jako horolezci, jeskyňáři, trampové či kopáči při archeologických výzkumech. Na knize je jejich širokospektrální přístup také znát. Atlas lze podle nich využívat jako učebnici pískovcové geologie a geomorfologie, stejně jako inspiraci pro cesty a výlety.

Kniha se člení do tří částí. První seznamuje se základním odborným pojmoslovím. Druhá, originální část, nese název Člověk a pískovce a zamýšlí se nad tím, jak mnohostranně lidé horninu využívají – od užitkového lámání kamene, přes skalní příbytky a chladírny až po sport a rekreaci, architekturu a sochařství. Nepomíjí ani estetickou stránku kamene a zabývá se zvlášť jeho vztahem k umění romantismu. Třetí část přibližuje podle regionů naše pískovcové oblasti; podrobně přitom charakterizuje jednotlivá skalní města na Broumovsku – Čížkovy kameny u Trutnova Adršpašské a Teplické skály, Křížový vrch, Ostaš, Hejdu a Broumovské stěny – s přesahem do polských Stolových hor. Výhodou je, že pokud zde laický čtenář nerozumí některým odborným výrazům, najde jejich vysvětlení v úvodní části.Vedle informací o geologické stavbě a reliéfu jsou u každého celku uvedeny i návštěvnické či historické zajímavosti, přístupnost a stupeň ochrany.

Texty v knize doprovází bohatý obrazový doprovod, tvořený jak působivými krajinnými snímky, tak geomorfologickými detaily. Už při pouhém prolistování čtenář zjistí, že poznatky o Broumovsku najde nejen v příslušné regionální kapitole, ale i na řadě dalších míst. V obsáhlém soupisu literatury jsou významně zastoupeni i autoři z našeho kraje – Jiří Kopecký, Oldřich Jenka, Radko Tásler aj. Řada z nich pojednává o zdejší zvláštnosti, objevené místními speleology, kořenových útvarech v pseudokrasových jeskyních. Jméno spolupracovníka Broumovských novin Jiřího Kopeckého najdeme přitom hned v úvodu knihy mezi autory základní literatury k celému pískovcovému oboru.