Miroslav Bárta: Žijeme v přelomové době

Na tyto a podobné otázky odpoví pořad s profesorem Miroslavem Bártou, ředitelem Českého egyptologického ústavu a editorem úspěšných publikací Kolaps a regeneraceCivilizace a dějiny.

Obálka knihy Civilizace a dějiny - Pohled dvaceti českých vědců - Foto: Nakladatelství Academia

Obálka knihy Civilizace a dějiny - Pohled dvaceti českých vědcůFoto: Nakladatelství Academia

Když v roce 2011 vydalo nakladatelství Academia osmisetstránkový sborník Kolaps a regenerace: Cesty civilizací a kultur, kniha se ihned stala bestsellerem. Nepřestává jím být ani po třech letech – poslední předvánoční dotisk je už opět rozebrán. Sborník, jehož iniciátory a editory byli egyptolog a archeolog prof. Miroslav Bárta a historik obecných a světových dějin prof. Martin Kovář, přinášel soubor studií 33 předních českých vědců mnoha oborů na téma minulosti, současnosti a budoucnosti tzv. komplexních, tedy složitých společností. Jaké byly příčiny jejich zániku?

Skutečně lidské civilizace zanikají, anebo se spíše transformují, proměňují svou vnější podobu? Má jejich vznik, vývoj, vrchol a úpadek obdobné rysy v plynutí času a na různých místech planety? Jsou konečná fáze a následující změna nevyhnutelné? Jaké jsou příznaky vyčerpání? V jakém stupni se nachází současná euroamerická civilizace? Je možné civilizačnímu kolapsu předejít, anebo aspoň podstatně zmírnit jeho negativní důsledky? Na tyto a podobné otázky se čeští vědci pokusili odpovědět. Navazovali přitom na vědeckou diskusi, která v mezinárodním měřítku probíhá už dvě desítky let, jejich široký mezioborový záběr však byl ve světě ojedinělý.

Na publikaci Kolaps a regenerace svým způsobem navázala další kniha editorů Miroslava BártyMartina Kováře, vydaná nakladatelství Academia koncem minulého roku. Má název Civilizace a dějiny a podtitulek Historie světa pohledem dvaceti českých vědců. Badatelé z různých oborů humanitních a přírodních věd si tentokrát předsevzali ohromný a opět ojedinělý úkol: podat průřezové pohledy na nejvýznamnější světové civilizace vždy v určitém společném časovém období. V druhé části se pak kniha zabývá některými hlavními stránkami lidských dějin.

O obou knihách a o otázkách i odpovědích, které předkládají, hovoří Blanka Stárková s ředitelem Českého egyptologického ústavu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, prof. Miroslavem Bártou.