Karel Sabina versus Michal Charypar

Na začátek nutno uvést něco málo o autorovi. Michal Charypar je absolventem oborů Český jazyk a literatura a Anglistika a amerikanistika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Magisterské studium ukončil diplomovou prací o Karlu Hynku Máchovi. Nově vydaná kniha Karel Sabina: „Epigon“ a tvůrce (s podtitulem Textová příbuzenství jako zdroj smyslu a poznání) je jeho doktorskou disertační prací. V současnosti působí jako středoškolský učitel angličtiny. Od roku 2002 publikuje například v časopise Česká literatura články a studie o představitelích českého romantismu.
Jak vyplývá z názvu, Charyparova nová kniha se zabývá kompletním dílem Karla Sabiny, a to zejména jeho textovou stránkou. Na tu autor aplikuje teorii intertextuality, vychází přitom zejména z prací Harolda Blooma a Mojmíra Otruby. Jednotlivá díla vkládá do kontextu české, ale i světové, literatury 19. století. Sleduje, jaký vliv měla na Sabinovy práce a zda je skutečně pouhým Máchovým epigonem, jak se dlouhá léta tradovalo, nebo samostatným a svébytným autorem.
Kniha je přehledně strukturována do devatenácti kapitol. První se věnuje osobnosti Karla Sabiny a jeho životním osudům, druhá pak nástinu použité literárně vědné metody a vysvětlení klíčových pojmů, se kterými autor pracuje. Zbylé kapitoly se pak zabývají jednotlivými díly a jejich hlavními tématy (např. Láska, ženidlo a manželství se dotýká divadelní tvorby, začleňuje ji do kontextu dobové produkce a sleduje vlivy Shakespearových her na Sabinovy divadelní pokusy).

Nechybí obligátní seznam použité literatury, který je zároveň vcelku přehledným soupisem Sabinových monografií. Text je vzhledem k použité metodě pro literárněvědně nevzdělané čtenáře trochu náročnější. Přesto nabízí jedinečný a ucelený pohled na dílo Karla Sabiny, kterému tak snad budeme moci konečně přisoudit náležité místo v dějinách české literatury.