Deset důvodů, proč i dnes milovat Shakespeara

Každý rok před začátkem Shakespearovských slavností se divím, že organizátoři našli další hru anglického dramatika, kterou ještě na festivalu pod širým nebem nehráli. A zvažuji, zda jít zase na Hrad do purkrabství mrznout nebo riskovat déšť. Ale když z pódia zazní blankvers, zašumí renesanční róby, snese se spravedlivý trest na hříšníky a odpouští se nevinným, je to jasné. Vím, proč milovat Shakespeara. Teď nakladatelství Academia vydává v překladu Martina Hilského všechna Shakespearova dramata a verše. Kniha ve stříbrné krabici stojí 1 650 korun, ale každá koruna je investovaná rozumně. Nabízíme deset důvodů, proč tohohle stříbrného Shakespeara milovat.

1. Rarita Jde o první české vydání kompletního Shakespeara v jednom svazku a od jednoho překladatele. Vychází ze slavného folia, které vyšlo už v roce 1623 a je spolu s Biblí z roku 1611 považované za knihu tisíciletí. Mimochodem, čtyři sta let po smrti je Shakespeare nejcitovanějším, nejčtenějším a hlavně nejhranějším dramatikem nejen v anglicky mluvících zemích.

2. Láska Tolik jí jinde nenajdete. „Vždyť láska k lásce jak šíp letí lehce/ od lásky lásce nikdy se moc nechce,“ říká Romeo pod Juliiným balkonem. To je jeho cit ještě radostný. „Proč jsi tak krásná, drahá Julie? Což sama Smrt, ač bez těla, se zamilovala?“ ptá se pár minut před smrtí nad mrtvým tělem své ženy. Láska má u Shakespeara mnoho podob. „Altánek z vrboví bych postavil/u vašich bran a pořád bych vás volal/a skládal písně o zhrzené lásce,“ říká Viola převlečená za Cesaria Olivii na začátku Večera tříkrálového. A láska, tentokrát k otci, vévodí i Králi Learovi.

3. Silné ženy Shakespearovy hrdinky nejsou jen podivné šílené Ofélie. Taková Kateřina ve Zkrocení zlé ženy je prototypem samostatné bytosti. „Můžete, milý pane, klidně spát/nic s vámi nechci mít, a kdyby snad/teď vám se zachtělo mé něžné péče/majznu vás židlí po hlavě a hned/vás zmaluju, že nepozná vás svět.“ Fúrie? Nakonec ji zkrotí, ale snadno se nedá. Nebo Lady Macbeth, která vládne krvavou rukou svému muži a našeptává mu vraždu. Nebo Kleopatra či Gertruda – i to jsou ženy, které vědí, co chtějí.

4. Čtivá historie Na padesáti stranách líčí Hilský Shakespearův osud a čte se jak dobrá detektivka. Věděli jste, že Shakespearův otec byl jednu dobu rychtářem Stratfordu, a tudíž měl právo nejen předsedat městské radě, ale také udělovat almužny, ohledávat mrtvoly, konfiskovat majetky, vydávat zatykače, nosit kožešinový talár, mít k dispozici dva zbrojnoše a při představení kočovných divadel sedávat i s rodinou v první řadě? Díky tomu měl William přístup k divadlu už od malička.

5. Pořádek v panovnících Martin Hilský doplnil vydání i o seznam anglických královen a králů, kteří jsou spjatí se Shakespearovým životem a dílem. Je jich sedmadvacet a vládli od roku 1066 (Vilém Dobyvatel) do roku 1625 (Jakub I.). Který jiný spisovatel obsáhl ve svém díle šest století dějin jedné země?

6. Pořádek v postavách Občas se do toho člověk zamotá. Malvolio byl ve Večeru tříkrálovém, nebo v Jak se vám líbí? Jak se jmenují Falstaffovi kumpáni z Jindřicha IV.? A Romeovi přátelé? Hilský nabízí seznam všech postav a k nim přiřazuje hry. Zabere jedenáct stran popsaných dvěma hustými sloupci. Kromě toho srovnává i jména menších postav, které v originále odkazují k jejich vlastnostem, a v češtině bylo třeba najít odpovídající výraz. Verges z Mnoho povyku pro nic je Šťovíček, Simple z Veselých paniček windsorských Blboun a Mustardseed ze Snu noci svatojanské je roztomile česky Hořčička.

7. Pohádkové vize Nejhranější Shakespearovou komedií je Sen noci svatojanské. Život je sen a tenhle si Shakespeare celý vymyslel. Zatímco v mnoha svých hrách „jen“ adaptoval známé mýty, vyprávění nebo příběhy, ve Snu noci svatojanské stvořil výhradně svou zápletku. Na konci té snové pohádkové hry říká král Heleně: „Chci slyšet pěkně od začátku/jak rozpředlo se tohle klubko zmatků.“ A ona vypráví. Příběh lásky. Pohádku, která dobře skončí. „Vždyť kdo by neměl dobrý konec radši/po hořkém ději je vždy o to sladší.“

8. Nejlepší vyznání Shakespearovy Sonety patří dodnes mezi nejcitovanější básně. Kromě her je Shakespeare autorem dvou výpravných (Venuše a Adonis, Znásilnění Lukrécie) a jedné alegorické básně (Fénix a hrdlička) a 154 sonetů. I ty najdete ve stříbrné krabici. „Kdo řekne víc, byť nejvíc chvalořečí/než ten, kdo řekl by, že ty jsi ty?“ Znáte lepší vyznání?

9. Shakespeare pro pokročilé Některé hry nejsou notoricky známé. Třeba Troilus a Kressida, plná sžíravě skeptického humoru. Někdy není řazena mezi komedie, jak to udělal Hilský, ale mezi tragédie. Coriolanus je Shakespeare pro pokročilé, nejsložitější politická tragédie se třemi dějovými linkami. A Titus Andronicus je plný děsivé msty, smrti, znásilnění a zohavení. Přesně tyhle hry stojí za to číst, už proto, že je nikdo nezfilmoval a také na jevišti jsou vzácné.

10. Balení Tvůrci knihy zvládli nesmírně těžký úkol statečně. Do knihy o 1 680 stranách se vešlo 38 her, čtyři básnické soubory a všechny historické a literární přesahy. Papír je tenounký, záložek je dost, aby se člověk neztratil, stříbrná krabice dává vazbě stabilní bezpečí. I když je obrovská, dá se číst poměrně prakticky.

Závěr? Lidé, čtěte. Shakespeara.