Civilizace a dějiny aneb Historie světa pohledem dvaceti českých vědců

Návaznost je zřejmá jak z grafické úpravy, tak i ze samotného obsahu knihy, kterou opět vydalo nakladatelství Academia. Publikace má dvě části – v té první, nazvané Člověk a dějiny, je v deseti kapitolách nastíněna historie lidstva od objevení se nejstarších příbuzných člověka před sedmi miliony lety až po současnost. Druhá část, Člověk a jeho svět, se v devíti esejích věnuje některým konkrétním tématům – dějinám světového hospodářství, vztahu člověka k přírodnímu prostředí a jeho vlastní planetě, dějinám válek, náboženství, výtvarného umění nebo demokracie.

Mezi autory najdete řadu známých osobností české vědy a skutečných matadorů její popularizace – namátkou zmiňme antropologa Václava Vančatu, archeologa Jiřího Svobodu, geologa a esejistu Václava Cílka, historičku Marii Šedivou Koldinskou, biologa Petra Pokorného, geofyzika Jana Kozáka nebo historika umění Jana Royta. Jejich společná práce je nejen úctyhodným interdisciplinárním počinem, ale i důkazem známé skutečnosti, že v historii lidstva všechno souvisí se vším a že vědecké bádání o ní nelze provádět s klapkami na očích. Snadno se tak přehlédnou důležitá fakta, která nám i dnes mohou být ku prospěchu. Ať totiž chceme nebo nechceme, historie se opakuje.