Souhlas se zpracováním osobních údajů společnosti Academia

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.

MENU

ZAVŘÍT

Zobrazit kategorie e-shopuZavřít kategorie e-shopu
Claudio Monteverdi: The Combat of Tancred and Clorinda

Claudio Monteverdi: The Combat of Tancred and Clorinda

SÝKORA PAVEL

Skladem

Cena s DPH 359
(Běžně 399 Kč)
  • Brožovaná
  • 199 stran
Rok vydání
2017
Nakladatelství
KLP
ISBN
978-80-86791-75-3
EAN
9788086791753
Tato práce se na příkladu jedné dvacetiminutové kompozice – Combattimento di Tancredi et Clorinda Claudia Monteverdiho z roku 1624 – snaží poukázat na problematičnost a významovou mnohovrstevnatost epochy okolo roku 1600. Za klíčové považuje autor při této analýze pojmy manýrismus a baroko, které chápe jako labilní, zaměnitelné a vzájemně se prostupující. Zejména manýrismus je mnohdy, a to nejen v oblasti muzikologické, předmětem diskusí, ať už se jedná o pojetí synchronní – pro umění druhé poloviny 16. a počátku 17. století –, nebo o jeho diachronní aplikaci na vymezené hudební jevy v průběhu různých slohových epoch.

Monteverdiho Souboj Tankreda s Klorindou, který vznikl na konci manýristické epochy, v sobě zahrnuje prvky manýrismu i nastupujícího baroka. Pro manýrismus svědčí např. nejednoznačné formální zařazení kompozice, související s destrukcí starých a vznikem nových forem, případně s mutací renesančních struktur v barokní. Combattimento obsahuje prvky renesančního madrigalu, stejně jako dobové novinky, označované jako genere rappresentativo, nebo rodícího se oratoria. Na scénu uvádí nový výrazový prvek, nazvaný genere concitato, který sice pronikl ojediněle i do německé hudby, avšak je spjat – až na výjimky – s epochou manýristickou. Zároveň je toto dílo hodnoceno i s přihlédnutím k literární předloze, protože v období jeho vzniku stále ještě dominuje sloh vokální.

Monteverdi zhudebňuje text, který bývá považován za manýristický – epizodu z Osvobozeného Jeruzaléma (1576) Torquata Tassa. Jak říká autor na závěr, „Combattimento se pohybuje mezi manýrismem a barokem. Jednoznačné zařazení není možné – avšak ani podstatné.“

Nenašli jste všechny informace?
Zeptejte se nás

Související